125 lat Dunlopa w motoryzacji
2014-08-31

Wiedziałeś, że twórca marki Dunlop był z wykształcenia weterynarzem, który stworzył nie tylko pierwszą oponę pneumatyczną, ale jego firma brała też udział w opracowaniu hamulców tarczowych?

Ubiegły rok był czasem obchodów 125-lecia marki Dunlop, dlatego dzisiaj przypatrzymy się jaki wpływ na motoryzację i motorsport miało opracowanie w 1888 roku pierwszej opony pneumatycznej przez Johna Boyda Dunlopa.

Wynalezienie opony pneumatycznej miało przynieść brytyjskiemu weterynarzowi J.B. Dunlopowi rozgłos w całej branży motoryzacyjnej. Z biegiem lat opracowane przez niego opony zaczęły stanowić podstawowe wyposażenie nie tylko samochodów, motocykli i rowerów, ale także autobusów, pojazdów ciężarowych, rolniczych czy nawet samolotów. Wkrótce firma Dunlop zajmowała się też tworzeniem materaców, butów sportowych, piłek golfowych i tenisowych czy nawet rakiet do tenisa. W czasie II wojny światowej Dunlop produkował na potrzeby armii nawet kuloodporne opony.

Cenny udział w rozwoju motoryzacji


Nie tylko wynalezienie opony pneumatycznej było przełomem w rozwoju motoryzacji. Niezliczone godziny prac koncepcyjnych i testów Dunlopa wielokrotnie były impulsem do kolejnych zmian na rynku opon, a więc i wszystkich branż z nim związanych. Jednym z takich osiągnięć było odkrycie przez dział techniczny firmy w 1962 r. (na nowym torze do testów na terenie fabryki Fort Dunlop w Wielkiej Brytanii) zjawiska aquaplaningu.

To jednak nie wszystko. Jak wspominaliśmy na początku Dunlop miał też swój udział w opracowaniu hamulców tarczowych, które miały zastąpić mniej skuteczne hamulce bębnowe. Eksperymenty związane z wynalezieniem tego typu rozwiązania miały miejsce już od pierwszych dni rozwoju motoryzacji, jednak to właśnie Dunlop był pionierem w tej kwestii, ponieważ udało mu się stworzyć model, który mógł być używany w czasie normalnej jazdy.

Lata 70. XX-wieku to kolejny owocny okres w historii rozwoju marki. To właśnie wtedy Dunlop stworzył coraz popularniejszą dzisiaj oponę typu Run Flat. Ten wynalazek pozwala kierowcom na jazdę przez pewien czas z przebitą oponą, nawet w przypadku znacznej utraty powietrza.



Związek z motorsportem


Zaznaczenie swojej obecności w motorsporcie miało ogromny wpływ na dzisiejszą pozycję Dunlopa w branży oponiarskiej. Dzięki temu marka może pochwalić się dziesiątkami zwycięstw i rekordów oraz tysiącami startów w najważniejszych imprezach motorsportowych na świecie. Początek mariażu z motorsportem nastąpił w 1902 roku. W wyścigu Paryż-Wiedeń na dystansie 990 km zwyciężył jadący na oponach Dunlopa Marcel Renault. Co więcej, od 1923 r., czyli od samego początku historii wydarzenia, Dunlop związany jest z wyścigiem 24h Le Mans. To przez wyraz uznania dla zaangażowania marki w ten sławny wyścig jeden z zakrętów na torze w Le Mans nazwany jest „Łukiem Dunlop”, a w 1932 r. zbudowano tam charakterystyczny półkolisty mostek z logo marki.

Dunlop dostarcza opony także do jednego z największych i najtrudniejszych wyścigów na świecie - 24-godzinnego wyścigu na sławnym torze Nürburgring. Od 2006 r. marka zaangażowana jest w kolejny 24-godzinny wyścig – Dunlop 24h Dubai. Wielu miłośników sportów samochodowych właśnie tak rozpoczyna rok wyścigów samochodowych – od maratońskiej rywalizacji potężnych maszyn w Dubaju.

Firma odnosiła wielkie sukcesy także w wyścigach F1. W latach 1961-1964 bolidy z wyposażeniem Dunlopa wygrały każdy wyścig F1, a w 1965 r. marka zwyciężyła w siedmiu z dziesięciu zawodów.

Dunlop to nie tylko wyścigi, ale też rajdy samochodowe. Marka związana jest m.in. z prestiżowym Rajdem Monte Carlo. W 1911 r. odbyła się pierwsza edycja tego wydarzenia, dla marki była to jednocześnie data rozpoczęcia jego rajdowej przygody. Pierwszą edycję Rallye Automobile Monte Carlo organizował książę Monako Albert I. Rajd kontynuowany jest do dzisiaj, jest to najstarsze tego typu wydarzenie na świecie.

W latach 50. XX-wieku rozszerzała się obecność Dunlopa na rajdowych samochodowych mistrzostwach Europy oraz w imprezach rozgrywanych na innych kontynentach. Opony Dunlopa były na wyposażeniu aut takich marek, jak: BMC, Lancia, Porsche, Saab, Sunbeam, Triumph, Rover oraz Volvo.

Dunlop był mocno związany także z polskim motorsportem. Jeden z najbardziej utytułowanych rajdowców w Polsce – Maciej Wisławski – tak wspomina współpracę z marką:

„Doskonale znam markę Dunlop, bo w ciągu swojej wieloletniej rajdowej kariery wielokrotnie korzystałem z jej opon. Zawsze będzie mi się kojarzyła przede wszystkim ze znakomitą jakością. Mam świadomość, jak ekstremalnie eksploatowane są wszystkie elementy pojazdu podczas rajdów czy wyścigów, z jak ogromnym obciążeniem muszą się zmierzyć. Dlatego zaangażowanie w sporty motorowe to będzie dla mnie zawsze certyfikat jakości danego produktu”.

Na Dunlopach odnosiła sukcesy również inna sławna postać w polskich rajdach samochodowych – Sobiesław Zasada (11-krotny Mistrz Polski i 3-krotny Mistrz Europy). Na początku Zasada jeździł na oponach różnych producentów, wkrótce wybrał jednak opony Dunlopa. W swojej książce „Samochód, rajd, przygoda” tak wspominał ten okres: „W tym roku pojechaliśmy na innych oponach – Dunlop SP z przodu i Dunlop Weathermaster z tyłu. Te drugie to właściwie opony śniegowe, terenowe, które zdały w pełni egzamin. Dowodem były tylko 3 defekty: dwa z powodu gwoździ.”

Marka Dunlop była obecna w Polsce jednak dużo wcześniej niż te wydarzenia. Firma pojawiła się na polskim rynku już w 1928 roku. Wówczas w ofercie firmy były nie tylko opony i dętki do samochodów osobowych i ciężarowych, ale także do motocykli i autobusów, a także akcesoria dla warsztatów wulkanizacyjnych.

Źródło: link